یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

استفاده از اخبار به عنوان منبع تحقیقات

گاهی در کارهای تحقیقاتی خود به مسائلی برمی خوریم که ما را به سمت استفاده از اخبار گذشته یا روز درباره یک موضوع سوق می دهد. به عنوان مثال برای بررسی نظرات افراد جامعه و واکنش ها به یک موضوع در بازه زمانی مشخص، یکی از راه ها استفاده از آرشیو اخبار در روزنامه ها، رادیو و تلویزیون و سایت ها و کانال است. اما آیا می توان به این قبیل اطلاعات اطمینان کرد؟

 

وبلاگ ها گاهی اوقات منابع خوبی برای انتشار اخبار، و همچنین تفسیر در مورد رویدادهای جاری و اتفاقات گذشته هستند. نویسندگانی که به طور عینی تری در جای دیگر می نویسند، می توانند بینش و نظرات بیشتری و همچنین سوالات و یافته های اولیه بیشتری در مورد یک موضوع قبل از آماده شدن برای انتشار داده ها و نتیجه گیری های نهایی در مورد تحقیقات خود، به اشتراک بگذارند.

عوامل متعددی وجود دارند که باعث ظهور اخبار جعلی شده اند و در سالیان گذشته رشد و نفوذ این اخبار بیشتر شده است. در ادامه نگاهی به عوامل ظهور اخبار جعلی انداخته ایم که می تواند یکی از دلایل عدم اطمینان به این نوع منابع باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

عوامل ظهور اخبار جعلی

جایگزینی تلویزیون در رسانه های چاپی

انتقال از اخبار چاپی به تلویزیون، تمرکز و سبک ارائه اخبار را تغییر داد. منتقدان می گویند شبکه های تلویزیونی بررسی سطحی واقعیت را انجام می دهند و کمتر از منابع چاپی می توانند پنج عامل را که برای گزارش دقیق لازم است، تهیه کنند: چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی و چرا. در حالی که شواهد تصویری از ادعاهای مکتوب معتبرتر است، روزنامه ها به فضای اخبار تلویزیون محدود نمی شوند و در نتیجه، آنها می توانند اطلاعات و جزئیات دقیق تری را در تازه ترین خبرها خود ارائه دهند.

رشد شبکه های اجتماعی

ظهور اینترنت منجر به استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی در اوایل دهه 2000 شد. در پایان سال 2017، فیس بوک بیش از 2.2 میلیارد عضو در سراسر جهان داشت و توییتر 330 میلیون عضو فعال داشت که در سال های گذشته بر این تعداد اعضا در این شبکه ها و همچنین شبکه های اجتماعی جدید و نوظهور افزوده شده است.

ترکیبی از ارتباط فوری و دسترسی 24 ساعته باعث شده است که بسیاری از مردم برای تکمیل یا تبدیل شدن به منبع اصلی خبر خود به شبکه های اجتماعی اعتماد کنند. طبق تحقیقات، بیش از دو سوم مردم امروزه از رسانه های اجتماعی برای همه یا بخشی از اخبار خود استفاده می کنند. نظرسنجی ها نشان می دهد که 74٪ از شرکت کنندگان معتقدند اطلاعاتی که از پست های رسانه های اجتماعی به دست آورده اند به اندازه اطلاعات سازمان های خبری سنتی قابل اعتماد است.

با این حال، برخلاف رسانه های خبری سنتی، قوانین محدودی در مورد محتوای وبلاگ ها، پیام های رسانه های اجتماعی و به روزرسانی های وضعیت وجود دارد. به عبارت دیگر، تقریباً هرکسی می تواند بدون نگرانی از نظر کیفیت یا دقت، هر چیزی را در این شبکه ها منتشر کند. نویسندگان غالباً ناشناس هستند و هدف نیز به راحتی به عنوان واقعیت نشان داده می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.